Då var det kört igen i sprintserien och nu var det deltävling nummer tre och fyra som stod på tapeten och platsen var Borlänge Motorstadion. Det var 78 st ekipage anmälda till helgens tävlingar och det hela var bäddat för täta och hårda fajter. Banan bjöd också på fina förhållanden och vädrets makter höll sig soliga och fina men kanske lite blåsiga men vad gjorde det när blåsten även såg till att blåsa bort den värsta dammröken som bildades runt banan. Om jag säger att det knastrade mellan tänderna så förstår ni vad jag menar. Det var en hel del damm som ställde till det lite med tidtagningen under helgen då dammridån blockerade fotocellerna vid ett par tillfällen så vissa ekipage fick köra om. Trots detta så blev det en mycket lyckad helg och jag ska här nedan försöka skildra händelserna i ord och bild. Jag har som vanligt koncentrerat mig på topp tre i varje klass, men det kan hända att något annat kort på någon nämnvärd presstation slinker med i flödet.
Jag börjar med klass rallycross 2400cc där det var 10 deltagare med värsting-vässade motorer.
Den som lyckades bäst i denna klass på lördagen var Mikael Nyrönen från Bergets MS, i sin Renault Megane Maxi. Han körde på tiden 2.21.74 i sitt första tävlingsåk och det var den tiden som tog honom till segern för dagen.
och på bilden här ovan så har vi den som körde till sig andra platsen på lördagen och det är Anders Johansson i sin gröna BMW E87. Han körde på tiden 2.21.85 och var med den tiden bara 0.11s efter vinnade Mikael. Anders kör för Team Mikro.
Sen har vi en blå BMW 318 Compact på tredje plats. Det är Michael Jons från Västerås MC. Han rattade runt banan på tiden 2.22.40. Han fick till den tiden i sista åket och den tog honom upp på pallen. Han var 0.66s efter lördagsvinnaren Mikael Nyrönen.
Sen går vi till söndagens tävling och där gick Anders Johansson i den göran BMW:n och vann. Han följde alltså upp lördagens andra placering med en seger på söndagen. Hans segertid var då 2.18.88 och med den tiden var han 0.76s för lördagens segrare Mikael Nyörnen som som blev tvåa på söndagen. Lite invecklat detta men här nedan följer en bild Nyrönen i Renaulten. Söndagens tvåa alltså.
Nyrönen körde på tiden 2.19.64 och med den tiden var han före söndagens trea med......Nej, inte före alls faktiskt. Nyrönen och söndagens trea hade exakt samma sluttid. 2.19.64. Jag sa ju att det varit jämna och hårda fajter om pallplatserna. Jag har inte koll på hur man särskiljer riktigt men det kan vara att Nyrönen var snabbare i andra åket än Avelin som var den som fick tredje platsen på söndagen. Här nedan följer en bild på Rickard Avelins snygga Opel Ascona. Rickard kör för MSK Hammaren.
sen blir det faktiskt en bonusbild här nedan. Detta är Arne Björk från Ludvika MS i sin nybyggda, eller nybyggd och nybyggd. Det är en Sierra-kaross som varit med förr om man säger så. Men för Arne är den nybyggd. Han var ju så olycklig förra säsongen när han i Arboga skrotade sin dåvarande Ford Escort så illa att den fick lämna in. Jag har hört rycktes vägar att detta är Arnes drömbil och jag kan intyga att det finns pulver under huven i den. Arne tar denna säsong som ett läroår i den nya bilen och det tar ett tag att lära sig hantera alla hästkrafter och Arne var på lördagen på en tionde plats och på söndagen var han nia.
Då byter vi klass och hamnar i klass 2150 Juniorer. Här var det tre tappra kämpar anmälda och vinnaren på lördagen heter Leo Rosenqvist från Fredriksbergs MK. Leo rattar en Opel Astra. Han var faktiskt hela 10s snabbare än tvåan som var Ludvig Fredholm. Här nedan en bild på Leos Astra. Sen upptäckter jag nu att jag har lite dåligt med bilder från tävlingarna så jag får nog låv att bara ha en bild på varje bil. Det är ju lite svårt att köra och ta kort samtidigt. Så då ska jag berätta för er att Leo även vann på söndagen. Men han hade då lite mindre marginal till tvåan. Det hade nu krympt till 5.17s
Ludvig kör en Volvo 242 och han kör för Ljusdals MS. Han rattade snyggt runt banan och blev för det alltså belönad med en andra plats på lördgen. Här följer en bild på Ludvig i den gråa och vita Volvon.
och så har vi den som kom trea på lördagen bland dessa ungtuppar och det var Zeth Enarsson i en gammal hederlig saab 99. Den här klassen som heter 2150 junior är upp till 23års ålder. Här följer en bild på Zeth i saaben. Men på söndagen så blev det ombytta rollen mellan Ludvig och Zeth. Zeth klättrade då förbi Ludvig och knep silverplatsen och det var han som endast hade 5,17s upp till Leo. Ludvig i volvon blir alltså trea på söndagen och är då 9.02s efter Vinnar-Leo.
Då var det klassbyte igen och nu hamnar vi i klass rallycross 2150cc, alltså dom som passerad 23 års ålder. Här har vi en och samma vinnare båda dagarna och det i form av en Fredrik Blom från SMK Hälsinge i en Saab 900. På lördagen var hans segermarginal 1.32s men den marginalen blev lite snävare på söndagen då den krympte till 0.91s för tvåan. Men en snygg dubbelseger blev det för Fredrik under helgen. Jag tyckte inte han släppte mycket på gaspedalen inte. Det var "fullt spett" på Saaben 😁 och här nedan har jag hittat en bild på honom.
Sen har vi Niklas Blidberg på andra platsen på lördagen. Han rattade sin Opel Astra runt banan på tiden 2.25.96 och var med den tiden 1.32s efter Fredrik. Niklas hade det lite jobbigt i första tävlingsåket och fick bryta det. Tyvärr vet jag inte vad som hände. Men en fin andra plats lyckades han alltså med i sista åket. Om man tittar in på Niklas fb-sida så ser man att han söker delar till en opellåda så min gissning är att det var lådan som gav upp. Niklas körde träningsåket på söndagen på en skaplig tid (hade blivit trea på den tiden) men sen fick han bryta i första tävlingsåket och fick inte med sig någon resultat för söndagen. Här följer en bild på Niklas.
sen var det dags att redovisa lördagens trea och det blev Andreas Johansson Hovind från Enköpings MK i en Opel Kadett. Han körde på tiden 2.28.32 och var 3.68s efter vinnade Fredrik. Jag hittar honom inte i startlistan på söndagen så jag tror han bara körde lördagens tävling. Jag känner inte heller igen hans namn från någon tidigare sprintserie och när jag tittar närmre på bilen så ser det ut som Alexander Hallqviskt blåa gamla pärla. Men jag kan ha fel där? Här en bild på Andreas i Opeln.
På söndagen fick vi en ny kompatant på andraplatsen efter BlomFredrik. Det var Simon Gustavsson också han körde en Saab 900. Han körde på tiden 2.24.56 och var alltså 0.91s efter segerpallen med den tiden. Simon var även med i lördagens täving men då bröt han i tränignsåket. Här följer en bild på Simon i Saaben.
Per Lindberg var den som körde till sig tredja plats på söndagen. Per rattar en Volvo och hans tid var 2.26.82 och det var 3.17s efter Blomman. Per var placerad sexa på lördagen så han gjorde ett bra kliv upp på pallen. Per kör för SMK Dala.
Men nu blir det en bonusbild igen. Bara för att den är så snygg och ovanlig. En VW1500s typ 3 som rattades snyggt runt banan av Åke Wievegg från Kolsva MS. Riktigt roligt att se. Sen räckte väll inte farten riktigt till någon framskjuten placering. Han var på 13:e plats på lördagen och klättrade upp till 12:e plats på söndagen. Här får nu njuta av en fin bil på kortet nedan.
Då var det dags för klass rallybilar 2WD. Den klass med flest deltagare under helgen. Hela 20st var anmälda. Här delar man ju också in klassen i A, B och C förare. Jag börjar med A-förarna där vi fick en segrare på lördagen i form av Kenneth Olsson från Hällefors MK. Som de flesta kanske vet så är det ju min gubbe det. Jag ska väll försöka hålla mig lite neutral....men jäklar vad han körde. Han hade lite otur i sista åket och fick köra om då fotocellen inte var riktigt med i dammröken så han fick ingen sluttid. Jag själv stod i startkön och lyfte lite förvånat på ögonbrynen när kenneth körde före mig i kön för omstart. Jag tycktes mig se att hornen växt ut lite extra där under hjälmen. Han lyckas också med ett kanonåk i omkörningen och han vinner på tiden 2.22.61, hela 0.23 före Mikael Lundberg. Kenneth och Micke har ju haft många bataljer genom åren och de har samlat på sig många medaljer bägge två. Den medaljbataljen leder Micke klart men nu i dagens tävling fick han stryk av sin gamla"antagonist", och det var inte jag som myntade det ordet utan det var pappa-Lundberg som uttryckte det så 😂. Jag googlade och det betyder ungefär som motståndare, fiende eller rival. Hur som helst. Riktigt bra kört av Kenneth och det ordet som jag tycker passade just på lördagen var Vinnare! På söndagen gick det lite sämre för Kenneth och han ramlade precis av pallen till en fjärde plats. Han var då 1.99s efter vinnaren... som ni kanske förstår var den gamla "antagonisten" Micke Lundberg 😜Här nedan en bild på Kenneths gröna Ford Escort.
Då var det då alltså en Golf på andra plats på lördagen och som segrare på söndagen. Denna "omöjliga" Micke Lundberg från SMK Gävle. Segermarginalen var på söndagen 1.50s. Han lyckades inte bara knipa medaljer nästan jämnt utan denna gång hade han också lyckats med bedriften att få bilen hel från katastofen som hände i Västerås för någon vecka sedan då det blev ett stort motorhaveri. Bra jobbat Micke! Säsongen har inte allt börjat bra för Micke då han även i Västerås tappade framhjulet och blev helt utan poäng från de tävlingarna. Men nu tror jag att oturnen vänt för honom och vi får vänja oss att återigen se Micke högt upp på pallen. Jag hann i alla fall få kort på honom i förbifarten. Eller rättare sagt så var det min farsa som lyckades ta kortet. Han fick träda in som min fotograf när jag själv skulle köra runt banan.
Sen har vi en gammla rallyräv till som varit med i många år och det är Lars "Ludde" Davidsson i sin väl inkörda Renault Alpin .... Nej stopp på belägg. Det står Alpin i resultatlistan men enligt mig så var det Meganen han tävlade med i helgen. Alpinen stod nog kvar i garaget bredvid den tredje Renaulten som Ludde har som är en R5 Turbo (tror jag). Ja, ni förstår att Ludde gillar Renaulter. Har bestämt för mig att dom ett tag hade en hund som hette Renault också 🤔 Ludde körde i alla fall till sig tredje plats på lördagen. Han körde på tiden 2.24.01 och var då 1.40s efter vinnaren Kenneth. Ludde var även trea i söndagens tävling och var då 1.79s efter vinnaren Micke. Här följer bild på Renault-Ludde.
Sen har vi faktisk en Renault till och det är i form av Fredrik Andersson från Fredriksbergs MK. Jag hittar honom inte i startlistan under lördagen men på söndagen så finns han med i toppen av listan. Har kör till sig andra platsen på på söndagen med tiden 2.20.62. Han var då 1.50s efter Micke Lundberg. Det är lite svårt att se skillnad på Ludde och Fredrik men som ni ser så har Fredrik lite mera klistermärken på sin bil.
Men nu kör vi en bonusbild till. Det är nr 515 och enligt mig så var det här helgens höjdpunkt. Jonny Östmark från Kolsva MS i en så vacker VW 1302. Jag kan berätta en liten rolig sak för er. Det var faktiskt så att i första heatet på lördagen så körde Jonny och min Kenneth i samma heat. kenneth hade då sakt att han inte ville starta efter den där bubblan för han var rädd att han skulle köra ikapp honom. Startern fixade detta men då måste Kenneth låva att han skulle köra ifrån honom också!....oj oj, det var nästan så Kenneth fick ångra sina ord för jädrar va den lilla bubblan laddade. Det var en fröjd att se och det var riktigt mycket "pulver" i den. Jag kan nu förstå att våran dotter när hon var lite länge sa att hon ville tatuera in i bubbla på sin kropp. Nästan så jag skulle tänka mig det också....fast då kanske det blir en Golf om jag tänker efter 🤔 Jonny hamnade på 10:e plats i klassen både på lördagen och söndagen och jag kan ju trösta Kenneth med att han var ca 7-8s före i slutändan.
Nu är det dags för redovisning av B-förarna i 2WD och här har dom gjort det enkelt för mig för det är samma prispall på lördagen och söndagen. Vinnaren här heter då Hampus Karlsson från Woxnadalens MK i en Toyota Corolla. Men det var inte helt klart på lördagen för Robert Åndberg körde på exakt samma sluttid som Hampus, 2.23.60 men jag tror att Hampus korades som vinnare för att han hade ett snabbare första tävlingsåk, men hela 0.03s. Oj oj. Tätare kan det ju nästan inte vara. Här följer bild på Hampus.
Och här nedan så har ni bild på Robert Åndberg som rattade sin Toyota så framgångsrikt. Han var som sagt tvåa båda dagarna och på söndagen hade han 0.69s upp till Hampus i vinnarcorollan. Jädrar va dom går dom där Corollorna. Det är så armhåren reser sig. Riktiga getinbon är det och då menar jag att dom är vassa. Robert kör för SMK Nyköping.
Sen har vi Johan Kanerva som kör till sig tredjeplatserna. Han var på lördagen 3.9s efter och på söndagen var han 2.64s efter. Inte illa kört i en gammal Volvo. Känns faktiskt lite svårt att jämnföra de vassa Corollor med en gammal Volvo. Mycket bra kört Johan. Ibland har jag lite svårt att förlika mig med att man har framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna i samma klass då det skiljer så mycket i egenskaper. Men jag förstår ju också att man inte kan ha hur många klasser som hälst, men ibland tycker jag det blir lite orättvisas förhållanden. Men det är min åsikt och den kan vara lite galen kanske. Så om man ser det ur den synvinkeln så var Johan bästa bakhjulsdrivna B-föraren för helgen (och min Kenneth bästa bakhjulingen av A-förarna) 😂Nu ska ni få en bild på Johan i Volvon innan jag knövlar in mig i någon som jag inte kan ta mig ur.
Men vi tar väll en bonudbild här också. Det blir på en Strömgrenare. Ja ni läste rätt. Namnet Strömgren är ju väl förankrat i klassen grupp F där dom mer eller mindre sopar banan med alla andra. Men nu har vi en utstickare från klanen Strömgren och det är Robin Strömgren som gått och skaffas sig en Golf i rallybilsklassen. Han uttryckte själv att det inte var så lätt att vänja sig med de flera hästkrafterna men jag tycker att det börjar ta sig riktigt bra. Robin var precis utanför pallan på en fjärde plats både på lördagen och söndagen. På lördagen var han 5.24s efter vinnaren men på söndagen minskade marginalen och han var 4.60s efter. Det tar sig Robin. Här en bild på Robins fina Lilla blåa Golf.
Då var det C-förare 2WD kvar. Här har vi en och samma segrare både på lördag och söndag och det är Christoffer Palmqvist från Svärdsjö Mk körandes en Golf MK3. Han har faktiskt också gjort en bragd från förra tävlingarna i Västerås då han tippade ikull Golfen i en kraftig vänstersväng på asfalt. Det har nog bytts en del plåt på den bilen anar jag så att han kom till start var riktigt bra gjort. Sen att köra hem dubbelsegrar under helgen var ju helt suväränt. Segermarginalen var på lördagen 7.99s och på fredagen var den marginalen 4.20s. Här en bild på Golfen.
Martin Holmgren från Borlänge MK, i en Ford Escort MK2 var den som knep andraplatserna efter Christoffer under helgens tävlingar. Snyggt rattat i en snygg bil. Här följer bild på den svarta Escorten.
Så var det Daniel Östmark som var trea i söndagens tävling bland C-förarna i rallyklassen. Danile kör en Golf MK 2. Hans tid var 2.34.77 och med den var han 8.41s efter vinnade Christoffer. Här nedan en bild på Daniels röda Golf.
Sen blir det lite invecklat. På tredje plats i rallyklassen C-förare på söndgen har vi Mattias Dahl från Borlänge Mk i en Suzuki Swift MK 2. Han körde på lördagen i klassen grupp F men sen upptäcktes det att han igentligen skulle kört i rallyklassen då man inte får ha diffat i grupp F. Mattias körde alltså till sig tredje plats i rallybilar 2WD på söndagen med tiden 2.31.34 och var då 5.35s efter vinnaren Chrisoffer. Här en bild på Suckan.
Jag tänkte ju försöka få in en bonusbild från varje klass men jag hittade ingen bra åkbild på någon mera C-förare i rallyklassen så det fick bli en depåbild istället. Här ser vi ju två av C-förarna i rallyklassen, Palmqvist och Dahl. Sen fick ni två "turturduvor" på köpet 😍
Då byter vi klass till rallybilar 4WD. Här blir det lite invecklat när jag läser resultatlistan. Det är så att det är blandat A, B och C förare. På lördagen var det tre deltagare och då vann Mikael Westling i en Mitchubizi (jävlar va svårt att stava) EVO X.....Mitsubishi.....Han var dock den enda B-föraren och han körde på tiden 2.21.16. Mikael var inte med på söndagen då han fick bryta. Det var ingen A-förare med på lördagen. Här bild på Mikael.
På söndagen hade vi en A-förare med i den fyrhjulsdrivna klassen och det var Steen Skodborg från Borlänge MK i en Mitsh...Mitsubishi EVO 7. Han körde på tiden 2.17.36. Men nu slog man ihop förarklasserna så nu har vi en C-förare på andra platsen. Ja, jag sa ju att det blir invecklat detta. Men först tar vi en bild på Steen.
Den som vann C-förare på lördagen och var tvåa på söndagen i den sammanslagna listan var Erik Pettersson i en Subaru Impreza. På lördagen körde han på tiden 2.26.33 och om man då jämnför honom med B-föraren Mikael så hade Mikael tiden 2.21.16. På söndagen var Erik 5.49s efter vinnade Erik A-förare Här bild på Subarun. oj vad jag känner att detta blir förvirrande.
Sen så har vi pappa Göran Westling som blir tvåa i C-förare på lördagen och som inte deltar på söndagen. Jag är faktiskt lite imponerad av Göran efter att dom bytt bil. Micke och Göran körde ju tidigare en Volvo 940 i rallyklassen och jag tycker att Göran kör betydligt bättre i Subarun. Riktigt snyggt faktiskt. Han körde nu på tiden 2.29.06 och var endast 2.73s efter den andra C-föraren i klassen. Det såg riktigt bra ut Göran!
Då var det dags för klassbyte igen och då hoppas jag det blir lite mindre invecklat. Det blir klass 7 som är grupp E, grupp F, voc och grupp N <1600cc. Här är det indelat i A, B och C-förare så jag börjar väll med A-förarna som det är brukligt. Dom har ju gjort det lätt för mig som tur är nu efter all förvirring i förra klassen. Dom placerade sig prydligt i samma ordning både lördag och söndag. Vinnaren av helgen heter Robert Strömgren från Fagersta MK. Robert kör en liten smidig Ford Puma. Men jag måste säga att han är väldigt tråkig att ta kort på för det är inge fotovänliga bredsladdar som han bjuder på. Han kör rena vägvinnade linjer och gör sällan misstag. Hans tid på lördagen var 2.31.07 och med den tidern var han HELA 0.09s före sin far Nils Strömgren. På söndagen så var den marginalen utökad till HELA 0.10s..oj oj oj..man anar en familjefejd här. Snyggt rattat Robert! och att du visar vart "skåpet ska stå" hos familjen Strömgren 😉
och så var det ju Nisse. Tvåan, "eftersläntaren"....inte riktigt ända fram till segerpallen....🤣 Förlåt Nisse, men jag tycker det är lite roligt att driva med dig. Slagen av "pöjkspolingen" Men vilken fajt ni bjöd på. Den var rafflande. Det är faktist alltid en av helgens höjdpunkter att se vem av er som får kliva högst upp på pallen. Det är inte alltid givet vem det blir men nu har du lite underläge mot pöjken så nästa gång lär du ju ta i ! Jag menar att bli slagen med 0.09s på lördagen och hela 0.10 på söndagen....illa Nisse. Du lär tjuvtrimma lite. Alla strömgrenaran kör för Fagersta MK om jag glömt nämna det.
Sen har vi Maths Johnsson från Ydre MK som kör en Volvo 940. Han var tre efter strömgrenarna både lördag och söndag. På lördagen var han 4.48s efter och på söndagen var det 4.51s efter. Det var fyra deltagare i den här klassen under helgen. Här kommer en bild på Maths i Volvon...med trasig lykta vänster fram. gått lite tajt på höbalar....😁
Då går vi till klass 7 och B-förare. Här har vi en vinnare på lördagen som heter Björn Liden från Fagersta MK. Jag ser bara att han var med på lördagen och då hade han tiden 2.33.33 och med den tiden hade han segermarginalen på 1s före tvåan. Här en bild på Björn i sin BMW 320i. Jag känner faktiskt inte igen Björn från någon tidigare tävling i sprintserien så detta var en ny bakantskap och en trevlig sådan. Det känns som sprintserien expanderar. Mycket positivt. (kommer alla kanoner från Fagersta?)
Jag fortsätter med tvåan på lördagen och det är Kristoffer Andersson från Borlänge MK körandes i en Volvo S70. Hans tid på lördagen var 2.34.33 och det var 1.00s efter segraren men på söndagen så var det Kristoffer som var högst upp på pallen. Hans segermarginal var då 0.1s före tvåan. Jag tycker alltid att det är underhållande att höra Kristoffers Volvo varva runt banan. Han åker alltid på höga varv och det låter som det går fort som fan, vilket det ju också gör. Men jag tror att han har lite sånna lägen i lådan. skön sång är det i alla fall. Här en bild på Kristoffer.
Kristoffer delar bil med sin far Roger Andersson och det var just Roger som lyckades knipa trejdeplatsen på lördagen. Han körde på tiden 2.34.88 och var då 1.55s efter vinnade Björn. Nu får ni alltå en bild till på den högvarvande grönvita Volvon.
Då hoppar jag till söndagens tvåa och vad hittar vi där om inte en Strömgrenare till. Nu är det brorsan till Nisse som rattar en BMW 320i och han är naturligtvis från Fagersta. Kent som den här strömgrenaren heter körde runt banan på tiden 2.32.22 och med den tider var han 0.1s efter Kristoffer som van den dagen. Kent var med även på lördagen men var då femma i mål. Här en bild på Kents röda BMW.
På tredjeplatsen på söndagen hittar vi Jonathan Andersson från Ludvika MS i en Volvo 240. Han var också med på lördagen och var då fyra och precis utanför pallen. Men nu fick han alltså klättra upp ett steg. Han körde på tiden 2.33.06 och var 0.94s efter vinnade Kristoffer. Här en bild på Jonathan i Volvon.
Då var jag klar med B-förarna i klass 7 och då är det ju bara C-förarna kvar. Där har vi Max Åndberg som står som vinnare båda dagarna. Han rattar en vass Peugeot 206 GTI. Om jag inte har helt fel så är det den här bilen som Filip Sjögren vann C-förare med förra året. Men nu var det Max bakom ratten och han körde på tiden 2.34.42 och var då 0.43s före tvåan på lördagen. På söndag utökade han sin segermarginal till 0.71s. Grattis Max.
Nu blir det lite tokigt här men på andra plats i den här klassen på lördagen har vi Mattias Dahl från Borlänge MK i Suzukin. Han är alltså 0,43s efter vinnade Max, men som jag skrev tidigare så skulle han igentligen inte kört i den här klassen utan i rallyklassen som han gjorde på söndagen då det upptäcktes att han åkte diffat och att man inte får ha diffat i klass 7. Men nu har han en andra plats från lördagen i alla fall. Här bild på suckan igen.
Då ska jag skriva lite om Magnus Pettersson från Skepptuna MK. Magnus rattar en BMW 320i och jag tror faktiskt det är en gammal Strömgrenbil. Magnus var trea på lördgen med tiden 2.35.65 och då var han 1.23s efter vinnande Max. På söndagen följer Magnus upp med en andra plats efter Max och var då 0.71s efter Max. Det närmade sig men inte riktigt ända fram. Snyggt rattat. Här följer bild på BMWn.
Men nu har vi en Strömgrenare till. Eller inte, hon heter inte Strömgren utan Pettersson. Hon är i alla fall morsan i klanen strömgren. Namnet är Elisabet och hon hamnade på en fin tredje plats i söndagens tävling. Hon rattade runt banan på tiden 2.32.73 och var 0,98s efter vinnande Max. Mycket snyggt styrt Bättan! Hon kör natruligtvis en BMW 320 som syns på bilden här nere.
Då var det dags för bonusbil från klass 7 och vad passar inte bättre än en depåbild på hela klanen Strömgren.
Då var det dags för klassbyte igen och då kommer vi in i den fria klassen. Här har vi riktigt gamla godingar. I reglerna står det att det är bilar som inte går in i någon annan klass. Det kan vara gamla rally och rallycrossbilar, banbilar, iceracingbilar, legends cars och dom måste ha vagnbok. Under helgen hade vi tre ekipage som passade in i det reglementet och dom placerade sig snyggt och prydligt på samma placeringer under helgen. Den som stod överst på pallan båda dagarna var Anders O Fredriksson från Motorklubben Kopparberg i sin Volvo 544. En liten rolig sak är att Kenneth (min gubbe) kommer ihåg att han körde i skogen mot just Anders för länge sedan. På den tiden då Kenneth körde en Volvo 140. Nu kör ju Kenneth Ford men Anders han kör samma bil han forfarande! Vi talar nog om ett tidsperspektiv här på minst 30år. Mycket imponerade av Anders att hålla liv i den bilen så länge och jag kan intyga att den inte går dåligt heller och Anders är inte blyg på gasen. Här följer en bild på den lila Pärlan.
Just ja jag glömde tala om tiden han körde på. På lördag var tiden 2.36.60 och segermarginalen var då 6.12s och på söndagen körde han på tiden 2.33.66 och segermarginalen var då 0.97s.
Då ska jag berätta att den som var tvåa båda dagarna var Kjell Andersson från Borlänge MK i en Saab 9-3. Han var som sagt ganske långt efter Anders på lördag då det var över 6s men på söndagen så närmade han sig mycket och var endast 0.97s efter. Jag har för mig att jag under helgen reagerade på att bilen gick lite tasktigt i motorn ibland och det kan ju vara förklaringen till de stora tidsdifferanserna. Här bild på saaben.
och så var det dags att redovisa vem av dessa som var trea båda dagarna här i Borlänge. Det var Arne Isaksson från SMK Dala i en Volvo PV. På söndagen var han 13.89s efter Anders och på söndag var det 8.87s så han närmade sig faktiskt många sekunder. Bra gjort. Här följer bild på den röda PV:n.
och så var det en bonusbild på dom fria bilarna och då hittade jag den här. Det är Anders O Fredriksson som har kommit ikapp Arne. Det blev nästan lite folkracekänsla där ett tag och jag gissar att Anders tog i lite extra när han såg bakändan på Arne.
Då var det klassbyte på gång igen och det blir klass Apendix K. Här hade vi bara tävlande på lördagen och dom var bara två stycken. Den som vann av dessa var Ragnar Glav i en Opes Ascona A. Ragnar kör för Vallentuna MK. Han körde på tiden 2.35.24 och var med den tiden 6.59s före tvåan som var Christer Steen i en Opel Corsa GSI. Christer kör för Svärdsjö MK. Här nedan följer bilder på de båda.
Men nu blir det lite invecklat igen. Jag ska försöka berätta hur det gick i damklasserna men jag har igen resultatlista enbart på damerna så jag får leta lite i listan för de klasserna där dessa damer körde och så hoppas jag att jag får det hela rätt. Jag börjar med damcupen trimmat. Där var det två damer med under helgen och den ena heter Alice Frödin och hon kör en Saab 900 i klass rallycross 2150cc. Hon laddade riktigt bra och hon vann båda dagarna i denna trimmade damklass. Hon körde på lördagen på tiden 2.33.92 och med den tiden så var hon 9:a i 2150 klassen av 14 startande. Bra gjort! På söndagen körde hon på tiden 2.31.02 och var även då 9:a i 2150 klassen. Men hon var alltså snabbast av dom trimmade damerna. Här föler bild på Alice i Saaben.
Ni får en bonusbild här direkt på Alice på väg ned till start.
Sen har vi den andra trimmade damen och det är Johanna Green som kör för Järbo MK och hon rattar en Opel Ascona B i klassen rallybilar 2WD. Johanna har nyss börjat köra rallybil så hon har en del att lära men det blir bättre och bättre. Hon körde på lördagen på tiden 3.21.34 och var då femma av fem i sin klass rallybilar C-förare och hon var tvåa i trimm-damerna. På söndagen körde hon bara träningen för sen körde Ilpo sönder bilen. Hon delar alltså bil med Ilpo Sälinen. Jag tror bakaxeln sket sig. Här bild på Johanna i Opeln.
Men nu blir det lite mera invecklat för nu kommer vi till damcupen otrimmat och det är flera damer med här. Hela sex stycken och alla kör i klass 7, alltså grupp E, grupp F, voc och grupp N<1600cc, och alla är C-förare. Här är det alltid hårda fajter och den som fajtades bäst både lördag och söndag var Elisabet Pettersson i sin BMW 320. Som jag tidigare skrev så var hon även på C-förarpallan på söndagen och på lördgen var hon fyra i C-förare. Mycket imponerande kört. Det var faktiskt 11 C-förare i klassen. Elisabet körde på lördagen på tiden 2.36.82. Hon var då före den andra placerade damen med 0.19s. På söndagen körde hon på tiden 2.32.73 och var då 1.11s före tvåan. Här bild på Bättan och BMW:n.
Då har vi kommit till dam nr2 och det är ju jag det och jag heter Lola Olsson och kör för Hällefors MK. På lördagen körde jag på tiden 2.37.01 och var alltså 0.19s efter Elisabeth. På söndag körde jag på tiden 2.33.84 och var då 1.11s efter. Jag hade ledningen på söndagen efter första åket men sen sket det sig och jag försämrade mig i sista åket. Jag är forfarande lite sur för detta, och arg på mig själv. Men det är bara att ta nya tag till nästa tävling. Jag gissar att det kommer bli lika hårda fajter då och det är ju så det ska vara. Här följer bild på mig i Lilla-Blå som jag kallar bilen. Jag var femma i C-förare på lördag och fyra på söndagen totalt i C-förare.
Så har vi Alva Lamprecht från Kolsva MS som också kör en Golf V5. Hon var trea båda dagarna i damcupen. Hon körde på tiden 2.41.63 och var med den tiden 4.81s efter Elisabeth och hon var sjua totalt i C-förare. På söndagen körde Alva på tiden 2.35.50 och hon var då 2.77s efter Elisabet och då var hon femma i C-förare. Här följer bild på Alva i Golfen.
Då ska jag försöka knyta ihop säcken och sammanfatta dessa tävlingar i Borlänge. Jag tycker det var en kanonhelg och banan höll mycket bra. Den är också väldigt rolig att köra. På lördagen hade man ställt ut höbalar lite här och var för att spara banan som ju skulle hålla även på söndagen vilket jag tyckte att den gjorde. Om man ska ta fram nått negativt så var det allt damm som ibland gjorde att fotocellen inte fungerade som den skulle och några bilar fick köra om. Men banarbetarna skötte detta bra då dom inte vattnade för mycket mellan åken så det blev ganska lika förhållanden för alla. Vädrets makter var också på våran sida och de starka vindarna gjorde allt för att hålla dammet borta. Nu ser vi fram mot nästa deltävlingar som blir i Arboga den 4-5 Juni. Så vi syns där. Då ska det laddas och fajtas om
😁pallplatserna igen😁