NYKÖPING
del.t 9 & 10
Björshultsbanan
Då var det dags. The grand finale. Den stora finalen i årets Sprintserie. Destination Nyköping och Björshultsbanan. En slingrid bansträckning med låååånga högersvängar och kluriga krön samt någon trång passage. Som upplagt för rafflade fajter. Det var nu som segrarna skulle koras och spänningen låg tät över motorbanan.
Jag börjar denna gång med klass 2400cc. Här var det fyra startande. Inför denna tävling hade vi en ledare totalt i klassen i form av Michael Jons i sin BMW 318 Compact. Nu blev det ju lite mera rafflande än väntat för Michael körde sönder växellådan direkt i träningsåket på lördagen så han fick bryta och fick endast med sig deltagarpoängen för lördagen och inga poäng på söndagen. Den som vinner lördagens tävling blir Rickard Avelin i sin snygga Opel Ascona B. Han är faktiskt klart överlägsen då han vinner alla åken samt att han även är snabbast vid alla mellantiderna. Starkt jobbat. Han vinner före tvåan med 3,33s. Och som om det inte var nog med detta så går Rickard och vinner även söndagens tävling. Vinstmarginalen blir då 3,25s. Nu hade han skrapat ihop en hel del totalpoäng i serien och när andraplacerade Håkan Person inte deltog i helgens tävlingar så kunde Rickard klättra upp till andra plats totalt. Han blir alltså tvåa efter Michael Jons som trots växellådshaveriet går och vinner årets sprintserie totalt. Men det var nära. Rickard är endast 3p efter på sin andra plats. Här nedan en bild på Rickard i Asconan.
Tvåa på lördgen blev Kjell Pettersson i en Hyundai i30. Kjell låg fyra i tabellen inför denna tävling, och nu hade han chansen att klättra i totalställningen. Nu när han också kör till sig en tredje plats på söndagen så plockar han tillräckligt med poäng för att ta hem den åtråvärda tredjeplatsen totalt. På söndagen är han 3,34s efter vinnande Rickard. Bild på Kjelle och Hyundaien följer här.
På tredje plats på lördagen hittar vi Stefan Lindberg i Skoda Octavia. Det var en hård fajt mellan honom och Kjell och den förlorar Stefan med fjuttiga 0,03s. Men på söndagen så tar Stefan revanch på kjell för då är han före med 0,09s. Oj, oj. Kan det bli jämnare? Stefan klättrar från 5:e plats totalt till en 4:e i slutresultatet för sprintserien. Här nedan ser vi Stefan i Octavian.
Då kan vi sammanfatta denna klass totalt i serien efter alla tio deltävlinger. Jag kommer skriva upp alla i listan som får pris. Det är sex stycken i varje klass som får pris om med deltagit i minst fyra tävlingar.
1: Michael Jons 159p
2: Rickard Avelin 156p
3: Kjell Pettersson 145p
4: Stefan Lindberg 140p
5: Håkan Persson 114p
6: Mikael Nyrönen 82p
Lägger in en bild på Jons här. Lyckades faktiskt få med honom på bild fast han bara körde en kort bit på träningen. Grattis till totalsegern i serien.
Då hoppar vi till nästa klass och då blir det Juniorer rallycross 2150cc max 23 år. Här hade vi ingen deltagare på lördagen men på söndagen fick vi fint besök av Oskar Hällström i en mycket snygg BMW. Då menar jag inte bara att det var en snygg bil utan Oskar rattade runt banan väldigt snyggt. Jag kollar lite på facebook vem denna Oskar är då jag ser att han inte kört i sprintserien tidigare i år. Jag ser direkt ett inlägg där man grattar till JSM-guldet och SM-guldet i rallycross. Hoppsan, Hoppsan! Där ser man. Inte så konstigt att man blev imponerad av hans körning runt banan.
Eftersom Oskar var själv under helgens tävling och inte kört någon tävling tidigare i serien så förstår ni att sluttabellen redan var klar. Här nedan följer listan på dom två som får pris i årets Juniorer 2150 sprintserien 2021.
1: Leo Rosenqvist 176p
2: Albin Sundin 77p
Då tar vi nästa klass som är rallycross 2150cc som var 10 stycken. Här skulle det blir en mycket hårt fajt på lördagen. Niklas Blidberg var den som drog det längsta strået men det gjorde han med minsta möjliga marginal. Han vann med endast 0,01s över tvåan Patrik Ekman. Oj, oj att det ens går att mäta. Men sen blev det omvända roller på söndagen för då gick Patrik och vann och hans segermarginal var då 1,61s över Blidberg som då var tvåa. Blidberg var ju den som hade totalledningen i serien innan dessa sista tävlingar och nu roffade han åt sig mera poäng som garanterade honom totalseger. Grattis Niklas Blidberg, mästar i sprintserien 2021!
Här en bild på Niklas i sin Opel Kadett GSI.
Patrik Ekman låg på den så försmädliga fjärde platsen totalt i serien innan denna helg men i och med dom fina resultaten under dessa båda avslutningsdagar så klättrar han förbi Robert Färm i listan och blir trea totalt. Det är faktiskt så att dom båda har samma slutpoäng men Patrik kniper bronspengen i och med att han är bäst i sista tävlingen. Här nedan en snygg bild på Patrik Ekman i sin Opel Astra G Sport. (eller snygg och snygg. Det är en bild jag lyckats ta i alla fall).
Men vem var det som blev trea då da? Jo där hittar vi den chaufförs som blir tvåa totalt i serien 2021. Detta är Linus Holmberg i en Volvo 240. Han låg tvåa i tabellen innan dessa tävlingar och han lyckas att försvara sin possition i och med att han tar två tredjeplacringar under helgen. På lördagen var han 1,21s efter vinnande Blidberg och på söndagen var han 1,73s efter Ekman. Men som sagt så fixar han andra platsen totalt i serien. Han lyckades också att i två åk nästan köra ned tidtagningen i målet. Oj, oj vad han laddade över krönet. Jag tror till och med att han kom med bakändan över mållinjen. Så kallad "back-tävling" kanske....:) oj, den var dålig. Här nedan en bild på Linus då han har rätt ända framåt.
slutlig ställning i sprintserien 2021 klass 2150cc.
1: Niklas Blidberg 202p
2: Linus Holmberg 178p
3: Patrik Ekman 143p
4: Roberg Färm 143p
5: Mats Johansson 107p
6: Mikael Dahlstedt 82p
Då var det dags för klass 5 som är rallybilar 2WD och jag börjar med A-förarna. Här var det 10 deltagare på lördagen och 8 på söndagen. Här är det Micke Lundberg som bara vinner och vinner när han inte bryter. Han har vunnit alla deltävlingar utom en då han körde sönder växellådan. Denna helg skulle inte bli något undantag utan Micke vinner båda dagarna. Jag hajar till lite när jag tittar på segermarginalen ned till tvåan som var Johan Eriksson båda dagarna. Det är exakt samma segermarginal 2,37s både lördag och söndag. Trode jag tittade fel först. Som ni förstår så är Micke årets totalvinnare i klass 2WD A-förare. Grattis Micke!
Och här nedan kommer alltså Johan Eriksson som blir tvåa på lördag och på söndagen. Han låg också tvåa i totalen inför tävlingarna och han försvarar den placeringen. Grattis till silverpengen i sprintserien 2021 Johan !
Daniel Edman i sin Volvo 940 blir trea på lördagen och på söndagen följer han upp med ännu en tredje plats. På lördgen är han 2,91s efter Micke och på söndagen blir det 2,52s efter. Nästa år måste du åke hela serien Daniel, så du har chans på topp-placeringarna i serien.
Om trejde platsen totalt i serien blev det lite rafflande. Dennis Olsson i sin Ford Escort låg trea inför helgen men han hade Göran "Lillen" Andersson i hasorna. Dennis blir 7:a på lördagen och 5:a på söndagen. Lillen knappar in lite då han är 5:a på lördagen och 4:a på söndagen men Dennis slutpoäng räcker till att försvara tredjeplatsen totalt. Lite kul att han som första året som A-förare lyckas komma på pallen total. Bra jobbat Dennis!
Här är slutställningen i sprintserien rallybilar 2WD A-förare:
1: Mikael Lundberg 212p
2: Johan Eriksson 201p
3: Dennis Olsson 168p
4: Göran "Lillen" Andersson 162p
5: Göran Kanerva 146p
6: Tomas Pettersson 114p
Här kommer en bild på Dennis Olsson i Forden.
Då ska jag redovisa för B-förarna i rallybilar 2WD som hade 4 deltagare på lördag och 3 på söndagen. Här har vi en överlägsen vinnare i form av Adam Carlsson i sin Opel Astra. Han har vunnit alla deltävlingar hittills och har full pott alltså. Det skulle bli samma visa denna helg. På lördagen vinner Adam med 8,72s och på söndagen är det 6,82s före tvåan som båda dagarna är Mikael Westling. Det är faktiskt så att Adam endast är slagen av Mike Lundberg som ju är A-förare. Mycket starkt jobbat Adam och stort grattis till totalsegern i sprintserien för rallybilar 2WD B-förare.
Här en bild på "Astra-Adam".
Mikael Westling i Volvo 940 var alltså tvåa båda dagarna och han blir även tvåa totalt i serien efter Adam. Vi lyfter på hatten och gratullerar till det! Bilden nedan är på Mikael Westling in action.
Då ska jag tala om vem som blev trea på lördgen. Där hittar vi Tobias Wärnström i en SAAB 9-3. Han gjorde ett inhopp i sprintserien på lördagen men var inte med på söndagen. Han hade 9,12s upp till vinnande Adam. Här ser ni Tobias i den gula Saaben.
Då har vi ju alltså en ny trea på söndagen och det blir en hemmaförare i form av Pontus Eriksson i en Volvo 240. Han är 11,08s efter Adam. Pontus har inte heller han kört sprintserien förut utan gör ett inhopp under helgen och ni ser en bild på honom här nedan.
Slutställningen i sprintserien klass rallybilar 2WD B-förare som får pris är:
1: Adam Carlsson 232p
2: Mikael Westling 157p
3: Börje Boström 71p
C-förare i klass rallybilar 2WD är nu på tur. Här hade vi 7 deltagare på lördag och 6 på söndag. Här hade vi tre förare som bytte pallplatser med varandra under helgen och den som lyckades bäst på lördagen var Robert Åndberg i den vassa Toyota Corollan. Han var 0,82s före tvåan Jonathan Andersson. Men på söndagen ramlade Robert ned till andra plats 0,44s efter då vinnande Johan Kanerva.
Bilden nedanför är Åndberg över målkrönet.
Tvåa på lördagen var alltså Jonathan Andersson i Golfen. I söndagens tävling hamnar han på tredje platsen och är då distanserad med 3,43s upp till Johan som vinner söndagens tävling. Jonathan kör alltså en Golf som ni kan se på följande bild.
och på lördagen är alltså Johan Kanerva trea, 1,13 efter då vinnande Åndberg. Men på söndagen vinner ju Johan med 0,44s före Åndberg på andra platsen. Ja, ni ser att detta blev invecklat. Jag sa ju att dom bytte pallplatser med varandra hela helgen. Nästan så jag blir snurrig i huvudet här bakom tangenterna.
Men hur blev det då totalt i serien för dessa grabbar? Jo den som vinner totalt blir Johan Kanervar före Jonathan och sedan kommer Göran Westling. Här nedan har ni poängen i summering:
1: Johan Kanerva 205p
2: Johathan Andersson 193p
3: Göran Westling 156p
4: Robert Åndberg 120p
5: Martin Holmgren 99p
6: Christoffer Palmqvist 71p
och så ska vi naturligtvis ha en bild på Johan "nya sladdkungen" Kanerva här. Gamla sladdkungen är ju Lillen som jag nu tycker för abdikera inför denna vilt sladdande yngling.
Jag slänger in en bild på Göran Westling här också. Han var ju inte på någon pallplats under helgen men har blir trea totalt i serien. Mycket kul för Göran att bli belönad med en fin pallplats totalt. Grattis på dig gubbe ;)
Då byter vi klass till klass 7 som är grupp E, F, VOC grupp N <1600cc. Här är det också indelat i A, B och C-förare så jag börjar med A-förarna. Dom var 3 stycken deltagare under helgens tävlingar. Här blir det inte så invecklat för vi har samma personer på samma placeringar både lördag och söndag. Vinnare är Nils Strömgren som denna helg körde BMW. Focusen fick stanna hemma. Han vinner på lördagen med 1,28s och på söndagen med 1,01s. Han vinner även totalt i serien. Grattis Nisse lille!
Tvåa under helgen blir Maths Johansson i en Volvo 940. Han blir även två totalt i sprintserien för A-förare i denna klass 7.
Här följer en bild på honom. Oj vad nära staketet han är!
och så har vi på tredje platsen Tapani Lillen Tyynelä i sin Volvo 244. Han var på lördagen 6,42s efter Nisse och på söndagen 6,76s efter Nisse. Tapani blir trea totalt i serien. Grattis till det.
Slutlig poängställning i A-förare klass 7. Här är det fyra pristagare.
1: Nils Strömgren 223p
2: Maths Johansson 191p
3: Tapani Lillen Tyynelä 180p
4: Robert Strömgren 77p
Här en bild på Tapani i Volvon.
Då går vi till B-förarna i denna klass 7. Här hade vi en klar totalvinnare redan i serien i form av Robin Strömgren. Det var också bara 2 deltagare in denna klass under helgen. Vann båda dagarna gjorde Robin i sin BMW. På lördagen vann han med 5,12s och på söndagen var det 7,13s före tvåan som var Börje Boström. Men nu blev jag förvirrad. Jag hittar ju Börje i tabellen för B-förare i rally 2WD. Han har alltså bytt klass till den här helgen. Vet ej varför men det var väll nått fel på hans rallybil då kan man tänkta.
Totallistan för pristtagarna i sprintserien klass 7 B-förare:
1: Robin Strömgren 224p
2: Kristoffer Andersson 116p
3: Roger Andersson 100p
4: Marcus Jansson 92p
Här nedan en bild på Robin i BMWn.
och så sätter vi in bild på Börje Boström som nu rattade en Volvo 940.
Sen var det en stor klass. C-förare i klass 7. Här var det 12 stycken ekipage med och vi har en överlägsen vinnare båda dagarna i form av Filip Sjögren i en Peugeot 206 GTI. Han ledde också inför denna helgen totalt i serien för dessa C-förare och han plockar ju maximala poäng igen så han blir en odiskutabel totalvinnare i serien. Han vinner på lördagen med 4,17s och på söndagen med 3,47s.
Grattis till totalsegern Filip! Här nedan en stilstudie på Filip i Peugeoten.
Tvåan på lördagen heter Hampus Lindqvist och han körde en Volvo 940. Han har heller inte kört något i sprintserien tidigare utan gjorde nu ett inhopp då detta är hans hemmabana. På söndagen var Hampus trea och var då 3,63s efter Filip. Här under en bild på Hampus.
Men nu ni, nu kommer jag. Alltså Lola Olsson i min Lilla-blå Golf. Jag kör till mig en tredje plats på lördagen och jag är 6,38s efter Filip. Men det var på ett hårstrå att jag klarade pallen för jag hade Jonna Olsson endast 0,06s efter mig. På söndagen så lyckas jag klättra upp till silverpallen och har då 3,47s upp till Filip. Inför denna avgörande helg så hade Jonna Olsson och jag samma totalpoäng men nu lyckades jag plocka mera poäng än Jonna som oturligt körde sönder växellådan på söndagen och blev utan poäng. Ursch vad jag tyckte synd om henne. Jag klättrar även förbi Urban Johansson i totalen då han inte var med i helgen, så jag blir totaltvåa i sprintserien 2021 för C-förare klass 7. Jädrar va glad jag blev för det!
Här en bild på Lilla-Blå och jag.
Och så här ser pristagarna ut i C-förare klass 7, 2021:
1: Filip Sjögren 225p
2: Lola Olsson 173p
3: Alva Lamprecht 161p
4: Jonna Olsson 157p
5: Elisabet Pettersson 147p
6: Urban Jonsson 138p
Alva lyckas även hon klättra förbi både Urban och Jonna så hon hamnar på en tredje plats totalt i serien. Alva var sexa på lördag och femma på söndagen. Mycket bra kört Alva! Vi syns på pallen (oj, där var Fru Olsson kaxig)
Här nedan ser ni en bild på Alva i sin svarta Golf.
Sen har vi en klass som heter fria klassen och här var det två deltagare under helgen. Dessa två kompatanter hette Peter Fransson och Arne Isaksson. Den som var värst, eller snabbast kanske man ska säga, var Peter under båda dagarna. Han rattar en VW 1303 och på lördagen var han 17,33 s före Arne och på söndagen var det 13,30s. Här nedan följer en bild på Peters snygga bubbla.
Och så blir det en bild på Arnes "jordkällare" eller PV heter det ju. Lite nostalgisk blir man ju när man får beskåda dessa gamla skönheter.
Totalställningen i fria bilar ser ut som följade och här är det fem pristagare:
1: Arne Isaksson 127p
2: Stefan Nilsson 100p
3: Johan Schilström 96p
4: Peter Fransson 93p
5: Kjell Andrersson 59p
Då har jag ju sparat det bästa till sist. Damerna. Vi har under året varit 15 stycken damer som tävlat i två olika klasser. En för trimmat där det var 3 deltagara och en otrimmat där vi var 12 stycken. I helgens tävling så var vi 8 stycken i otrimmat och en dam i trimmat. Den dam (kärring) som drog det längsta strået under båda dagarna var Lola Olsson (alltså jag igen). På lördagen vann jag före Jonna med fjuttiga 0.06s och på söndagen var det Elisabet Pettersson som var tvåa efter mig och hon var 1,24s efter. Ni får stå ut med en bild till på mig som ni ser här nedan.
Här under ser ni en bild på Jonna Olsson som alltså var tvåa på lördagen men som så oturligt körde sönder växellådan på söndagen träning och fick alltså inga poäng med sig från den dagen. Jonna och jag låg ju på samma totalpoäng inför den här helgen men nu lyckades jag dra ifrån poängmässigt, mycket beroende på Jonnas olycka. Hon ramlar också ned till en trejde plats totalt då Alva Lamprecht också passerar hennes poäng i totalen.
Som jag tidigare nämde var Elisabet Pettersson tvåa på söndagen och på lördagen blev hon trea. Hon var då endast 0,15s efter vinnaren. Här nedan en bild på Elisabet i BMWn.
På söndagen hittar vi Alva Lamprecht på den tredje pallplatsen bland damerna. Hon var då 1,88s efter vinnaren på söndagen, och här kommer Alva på bild igen. Tyvärr så är det samma bild som tidigare. sorry!
Den totala poängställningen blev i denna damcup i sprinserien 2021:
1: Lola olsson 203p
2: Alva Lamprecht 187p
3: Jonna Olsson 185p
4: Elisabet Pettersson 179p
5: Therese Ledin 156p
6: Linda Johansson 152p
I den trimmade klassen för damerna så var det endast Katrina Henrysson som deltog och hon var bara med på lördagen. Hennes Volvo 940 som hon kör i klassen rallycross 2150cc, ville inte vara med på noterna efter lördagen. Den bara stannade och ville inte gå mera. Men Katrina vann alltså den klassen på lördagen och hon vinner totalt damcupen för trimmade bilar. Grattis Katrina !
I denna klass har vi bara en pristagare. Övriga trimmade damer har inte kört fyra tävlingar.
1: Katrina Henrysson 115p
Här kommer en bild på Katrina och hennes Volvo.
Nu var det ju några klasser som inte var repressenterade under helgens tävlingar i Nyköping. Detta var Ungdomsrally, Apendix K samt rallybilar 4wd. Jag reovisar här lite snabbt för vilka som får pris i dom här klasserna:
Ungdomsrally:
1: Nils Larsson 126p
2: Jasmin Lövgren-Holmgren 104p
3: Elliot Sjögren 75p
Apendix K A-förare:
1: Lars Davidsson 138p
2: Dick Larsson 77p
Apendix K B-förare:
1: Sebastian Orava 151p
2: Reino Orava 138p
3: Johnny Nilsson 86p
Apendix K C-förare:
1: Kent Årne 130p
2: John Arild Nilsen 88p
Rallybilar 4WD: Ingen pristagare.
Då ska jag sammanfatta detta lite kort. Jag börjar med att tacka allt klubbar och funktionärer som ställt upp för utan er så hade detta aldrigt varit möjligt. Vi hade inte fått göra det vi tycker om allra mesta att göra. Köra bil! Så ett stort tack till er. Ingen nämnd och ingen glömd. Jag vill också be lite om ursäkt för bilderna i denna krönika för jag har tagit dom själv och det var lite svårt att hinna med att fota och köra samtidigt. Jag kunde ju inte springa runt och ta kort från olika svängar, så bilderna är ju lite tråkiga och från samma sväng i princip. Jag hade farsan till lite hjälp och då kan jag ju skylla på att dom bilder som inte är så bra, dom tog han! ;) Hur som hälst så känns det nu lite tomt när allt detta roliga är över. Jag hoppas att vi syns på avslutningsfesten då det ska slås på stora trumman för alla pristagare som ska hyllas. Så glöm inte att anmäla er till detta "spektakel" och framför allt. Glöm inte att nästa år ses vi förhoppningesvis igen runt om på dessa motorbanor.
TACK
FRÅN MIG
BAKOM TANGENTERNA
Fru Lola "körnikörskan Olsson