ARBOGA 11-12/9
del.t 7 & 8
Kägleborgsbanan
Då har vi avklarat deltävlingarna 7 och 8 som gick av stapeln på Kägleborsbanan i Arboga. Vädergudarna kanske inte riktigt var så vänligt inställda, men lördagen bjöd i alla fall på torrt väglag men under söndagen öppnade sig skyarna från och till och det blev lite "glint" för dom flesta. Det kändes i alla fall som att det blev lika förhållanden för alla och tävlingen blev rättvis. Jag tänkte att börja redovisa för klass rallycross 2400cc. Här var det åtta deltagar på lördagen och så utökades dom till nio stycken på söndagen. Den som var snabbast under lördagen var Michael Jons i sin BMW 318 Compact. Han var 1,52s före andraplacerade Alexander Lundgren. På söndagen ramlade Michael ned till pallplats nummer tre. Han hade då hela 5,44s upp till då vinnande Anders Johansson. Här nedan en bild på Michael i sin BMW.
Alexander Lundgren var alltså tvåa på lördagen men på söndagen så ramlar han ut precis från pallen och blir då fyra. Alexander rattar en Volvo 242 som ni kan se på bilden här nedanför.
På lördagen hade vi en bronsmedaljör i form av Rickard Avelin. Han var då 1,56s efter vinnaren Michael och endast 0,02s upp till silverplatsen. Tätt, tätt alltså. Men på söndagen så klättrar han upp till andra platsen. Rickard kör en mycket snygg och potent Opel Ascona.
Men på söndagen får vi en ny vinnare. Nämnligen Anders Johansson i sin BMW E87. Jag ser att han bara var med i söndagens tävling för han finns inte i resultatlistan från lördagen. Han slå i alla fall till med i kanontid i blötan och vinner med hela 4,96s före Avelin i Asconan. Jag kontrollerar även i resultatlistan och jag tror mig se att den tiden som Anders vinner på är den snabbaste tiden av alla under söndgen. Det var bra rattat.
Total i serien så leder nu Michael Jons med 154p, före Håkan Persson med 114p och på tredje plats har vi Avelin med 108p. Det blir en rafflande fight i avslutningstävlingarna i Nyköping kommande helg.
Då var det dags för klassbyte och då hamnar vi i klass Juniorer 2150 max 23 år. Här var det tunt med deltagare. Vi har endast en tävlande och han heter Leo Rosenqvist. Han hade även lite problem på lördagen då han körde på en däckstrave i första tävlingsåket och vänster framhjul blev inte som det skulle, men Leo fixade till detta och kunde avsluta dagen med en bra tid. Han hade även lite strul på söndagen. Jag tror att det var nått problem med någon vajer eller nått. Hörde ryktas om en gasvajer men jag vet inte om det var rätt. Han kunde i alla fall inte starta första åket utan blev stående på startplattan. Man fixar även detta och han kan köra sista åket. Leo leder totalt i serien inför de avslutande tävlingarna i Nyköping nästa helg. Han leder med 176p. Albin Sundin är tvåa på 77p och trea är Hampus Enner på 43p. Här nedan en fin bild på Leo i regnvädret på söndagen.
Då var det dags för klassbyte igen och då har vi rallycross 2150cc. Här var det nio deltagare på lördag och åtta på söndagen. Här går Niklas Blidberg och vinner på lördagen. Han vinner med 1,25s. På söndagen blir Niklas tvåa efter Fredrik Blom. Det skiljde då endast 0,14s mellan dom bägge. Knappt en "grisblink" alltså. Niklas kör en Opel Kadett GSI.
Tvåa efter Niklas på lördagen blev Patrik Ekman, också han i en Opel men en Astra G Sport. Patrik körde endast ett tävlingsåk och så står det brutit i listan. Han var alltså inte med under söndagens tävling och jag kan inte luska ut vad som hände förutom att jag såg att han tappade huven i ett åk. Han får i alla fall med sig en silverpeng från lördagen. Tyvärr har det här blivit lite kattastrof då vi inte han få någon bild på Patrik och jag tror inte det var någon mera fotograf på plats. Jag tar till en nödlösning med en bild på Patrik från tävlingen i västerås förra helgen. Sorry!
Trea i lördagens tävling blev Linus Holmberg. Han var 5,37s efter vinnande Blidberg. Jag läser mig till på faceboka att han hade en del problem med bromsarna på lördagen men lyckades fixa detta och blev trea. Linus var även med på söndagen och blev då sexa efter att ha brutit i sista omgången. Jag tror det var så att han snurrade i blötan och fick ingen sluttid.
Så kom det en ny deltagare på söndagen. Det var Fredrik Blom i en SAAB. Han gjorde detta så bra att han gick och vann söndagens tävling. Han vann med hela 0,14s före Blidberg som jag skrev om tidigare. Det gäller ju att ha hundradelarna på sin sida och det hade ju Fredrik. Här nedan en bild på Fredrik och Saaben.
Så har vi tredje platsen på söndagen kvar att redovisa. Där hittar vi nu Robert Färm i en Audi A5. Han var 2,57s efter vinnaren. På lördagen var Robert femma.
I den totala sammanställningen i serien så leder nu Niklas Blidberg inför finalen i Nyköping. Han har157p. Han följs av Linus Holmberg som ligger tvåa med 138p och så har vi Färmen på tredje plats med 111p.
Så var det dags för rallybilar 2wd. Jag tänkte vara lite rebell och börjar med C-förarna. Det var tre deltagare med i denna klass under helgen. Segraren som korades på lördagen var Johan Kanerva i sin Volvo. Han vann med 2,32s. På söndagen ramlade han ned till andra plats och var då hela 6s efter. Men det kan förklaras med att han bröt sista åket på söndagen. Jag vet inte vad som hände men det var folk som sa att det skramlade till och ståendes blev han efter velodromen. Han kunde alltså bara räkna första tävlingåket och då var det blött, blött. Otur för Johan.
Tvåa på lördagen efter Johan var Jonathan Andersson i sin Golf men på söndagen lyckades han bättre i regnet och gick och vann. Ja, det regnade inte så mycket i sista åket, men helt torrt var det inte. Johathan får i alla fall ett guld och ett silver med sig hem.
Så har vi den tredjeplacerade som var Göran Westling både under lördag och söndag. Han var på lördagen 25,04s efter. Sen blev det så att det blev nått fel på Volvon på lördagen. Jag vet inte vad det var men nått allvarligt var det för den kom inte till start på söndagen. Göran fick istället låna en annan Volvo. En PV! till och med. Det var nog lite "bångligt" att ratta den tror jag för han var 42,97s efter vinnaren. Han körde också bara träningen och första åket.
Totalställningen i denna klass ser ut så att Johan Kanerva leder på 162p före Jonathan Andersson på 151p och på tredje plats hittar vi Göran Westling på 122p.
Då tar vi B-förarna i rallybilar 2WD. Här var det tre deltagare på lördag och på söndag blev dom bara två. Vinnare bägge dagarna blir Adam Carlsson i sin Opel Astra. Adam kör strålande och matchar faktiskt de bästa A-förarna. Jag tror faktiskt att han endast var slagen av Micke Lundberg bägge dagarna. Micke är som sagt A-förare. Adam vinner sin klass med 17,11s på lördagen och på söndagen blir det 17,81s. Starkt Adam!
Tvåa bägge dagarna bland B-förarna blev Mikael Westling. På lördagen körde han sin och Görans Volvo 940. Men som jag skrev tidigar så gick den bilen sönder så han kunde inte köra den på söndagen. Jag vet inte riktigt vad som blev fel men jag har för mig att någon sade växellådan, men där kan jag ha fel. Hur som hälst så fick Mikael låna Johan Erikssons SAAB på söndagen. Jag vet inte vem jag tycker var modigast av dessa gubbar. Mikael eller Johan som lånade ut bilen. Mikael kör i alla fall saaben i träningen och första tävlingomgången så han får en tid och så kör han inte sista åket. Han får en tid som lägger honom på andra plats. Vilket ju inte var så svårt då det bara var två deltagare med på söndagen.
Vi har ingen trea på lördagen för Kjell Karlsson som körde en Renault Megan, körde bara träningen och sen bröt han, så vi har inte lyckats fått nått kort på han heller. Han fick ju heller inte något resultat utan står som bruten.
Totalen i denna klass ser ut som följande. Adam Carlsson leder med 184p före Mikael Westling 115p och trea är för tillfället Börje Boström med 71p. Det blir nog svårt för någon att komma ikapp Adam på första platsen. Grattis Adam till totalsegern i serien för B-förarana. Nu blir du väll A-förare nästa år hoppas vi!
Då var det A-förarna i 2WD kvar och här har vi ju den "omöjlige" Micke Lundberg på första platsen bägge dagarna. Det var faktiskt lite på haspen att han skulle komma till tävlingen. Han körde sönder Växellådan förra helgen och det var precis att han han laga den till denna tävling. Bra jobbat Micke! Micke vinner lördagens tävling med 3,41s och söndagens race med 5,52s. Det var nio deltagare på lördagen och sju på söndagen.
Tvåa på lördgen var Johan Eriksson, han som så modigt lånade ut bilen på söndagen till Westling. Men på söndagen så ramlade Johan ned till fjärde plats.
Daniel Edman i Volvon var trea på lördagen. Han var 5,21s efter vinnande Lundberg. Men på söndagen ramlade han ned till en femte plats.
Tvåa på söndagen blev Kent Medén i en Ford Escort. Mycket imponerande kört under dom svåra förhållanden som rådde. Kent var 5,52s efter vinnande Micke.
Och på tredjeplatsen på söndagen hittar vi en ganska "nykläckt" A-förare i form av Dennis Olsson. Det är hans första år som A-förare och nu slog han till med sin första pallplats bland dessa rutinerade gubbar. Mycket bra kört! Han var 5,91s efter Micke.
Totalt i serien så leder inte oväntat Micke med 164p före Johan Eriksson på 159p och så hittar vi vår A-förar-nykomling Dennis på en fin tredje plats på 134p. Det kommer bli spännande i Nyköping!
Då var det dags för grupp E, F, VOC samt grupp N <1600cc. Jag börjar väll med C-förarna här också. Det var nio stycken av dessa. Den som drog det längsta strået båda dagarna var Filip Sjögren i en Peugeot 206 GTI. På lördagen vinner han med 2,22s och på söndagen med 4,28s. En mycket ung och duktig rattvridare är han.
På andra plats under både lördag och söndag hittar vi en mycket duktig kvinlig rattvridare. Hon heter Jonna Olsson och hon körde en SAAB 900. Mycket bra kört!
Tredjeplatsen på lördan knep jag, alltså Lola Olsson i en Golf. Jag var hela 7,78s efter Filip (inte bra), och på söndagen ramlar jag ned ett snäpp till fjärde plats och är då 6,60s efter Filip.
Under söndagen så hittar vi på tredje plats Urban Jonsson i en Volvo S70. På lördagen fanns han på femte platsen men klättrade nu alltså upp på pallen. Snyggt! Urban var nu 5,53s efter Filip i toppen.
I totalen i serien ser det ut som följande inför finalen nästa helg. Leder gör Filip sjögren på 177p. Tvåa är Urban Jonsson på 138p och på tredje plats finns Jonna Olsson på 132p. Det ser ju ut som om Filip kommer ta hem totalen men sen kan det bli hårt. Jag själv ligger ju på fjärde plats på samma poäng som Jonna och så följer Alva Lampprecht strax efter på 126p. Det blir alltså att gasa i Nyköping.
Då ska jag redovisa hur det gick för B-förarna i klassen. På lördagen var dom fem stycken och söndagen minskade antalet till tre. Den som vann på lördagen var Jan Jonsson i en Volvo 850 och på söndagen var han tvåa. Hans segermarginal på lördagen var 1,02s
Tvåa på lördagen var Robin Strömgren. Planen var att han skulle köra sin BMW, men när han kom till Arboga på fredagen så ville servon inte vara med. Det blev lite för tungstyrt så han fick dela Ford Focusen med sin mamma Elisabeth istället. Om jag fattade rätt så har Robin aldrig kört framhjulsdrivet, vilket han fick göra nu. Men det klarade han ju av med bravur. Han kände sig för lite bara i första träningsåket, sen såg det ut att vara full fart fram. Han fick till och med upp farten så mycket att han gick och vann på söndagen. Vinstmarginalen var då 4,10s ned till Jan Jonsson.
Så har vi den chaufför som var trea under båda dagarna och han heter Marcus Jansson och körde en Volvo 240. På lördagen var han 1,53s efter och på söndagen var det 7,84s.
ställningen totalt i serien är nu sådan att leder gör Robin Strömgren med 177p före kristoffer Andersson med 116p och så har vi tredjeplacerade Roger Andersson på 100p jämt. Grattis Robin till segern totalt i serien!
Då var det bara A-förarna kvar i denna klass. Här hade vi tre kompatanter i listan. Den som vinner båda dagarna är Nils Strömgren i en BMW 320. Hans segermarginal är på lördagen 8,05s och på söndagen blir det 2,27s.
Sen har vi en och samma person på andraplatsen både lördag och söndag. Denna person var Maths Johnsson i en Volvo 940.
och på tredje plats lördag och söndag hittar vi Tapani Lillen Tyynelä i sin Volvo 244. Han var distanserad på lördagen med 12s och på söndagen med 7,29s.
totalpoängen i denna klass A-förare ser ut som så att Nils Strömgren leder med 175p före Maths Johnsson som har 149p på andraplatsen. Trea ligger Tapani Lillen Tyynelä med 140p. Inte riktigt klart ännu i denna klass. Det blir att slåss om poängen i Nyköping.
Då tar vi klass fria bilar. Här var det två deltagare som tyvärr blev bara en. Den som vann på lördagen var Arne Isaksson i en Volvo PV. Johan Schilström som också var med i klassen bröt tyvärr redan på lördagen. Han körde bara träningsåket och bröt sedan tävlingen så Arne stod som segrare bägge dagarna.
totalt i serien så leder här Stefan Nilsson med 100p före Johan Schilström med 96p och på tredje plats har vi Arne Isaksson med 85p. En öppen historia inför Nyköping alltså.
så har vi klass Apendix k, eller historiska kan man säga. Här har vi en kamp mellan far och son Orava. Den som gick segrande ur den kampen var på lördagen Reino Orava (pappa). Han vann med 4,89s före Sebastian. Båda två är B-förare. Tyvärr så var det inga övriga förare med i klassen denna helg och "the Oravas" körde bara på lördagen. Totalt i serien apendix B-förare så leder Sebastian Orava på 151p före sin far Reino som har 138p. Trea ligger Jonny Nilsson på 86p. Kampen mellan far och son lär ju fortsätta i Nyköping.
Tyvärr så fastnade varken Sebastian eller Reino på bild. Det får bli en sån där kattastroflösning igen. En bild från Västerås (hoppas jag att det är en av dom i alla fall). Det var ju inte bara dåligt med deltagare i Arboga. Det var dåligt med fotografer också tydligen.
Då var vi framme vid slutet av denna krönika och där hittar vi damcupen. Där har vi en vinnare som tar hem segern både på lördag och söndag och det är Jonna Olsson i saaben. Hon vinner på lördagen med 5,56s och på söndagen var det med 2,32s. sammanlagt i otrimmat var vi sju damer denna helg samt en dam i trimmat.
Den som var på andra plats både lördag och söndag var, jag själv. Oj vad det är svårt att skriva om sig själv tycker jag. Jag kan ju i alla fall säga att jag inte var nöjd med lördagen då jag ju var ljusår efter Jonna, över 5,5s. Inte bra. Söndagen var väll lite bättre men det var halt i blötan tyckte jag.
Trea på lördagen blev Alva Lamprecht också hon körandes en Golv V5. Hon var 6,16s efter Jonna. På söndagen var Alva sexa.
och trean i söndagens tävling heter Therese Ledin som kör en SAAB. Hon var 3,32s efter vinnar-Jonna.
Det kommer bli en hård faight i finalen i Nyköping. Som tabellen ser ut nu leder Jonna med 158p före Lola som har 156p och sedan följer Alva på 148p. Oj oj oj!
Katrina Henrysson som körde i trimmat 2150cc körde bara på lördagen så tyvärr har vi ingen bild på henne heller. Hon var ensam dam i trimmat. Katrina leder totalt i damcupen trimmat med 92p före Jennyh Persson som har 46p.
Då ska jag försöka sammanfatta helgens tävlande i Arboga. Lördagens tävling flöt på bra och söndagens "flöt" mera kan man säga. Det var också ett mindre antal tävlande än det brukar vara i sprintserien. Endast 54 anmälda på lördagen och så minskade antalet på söndagen till 44st. Kanske var anledningen till detta att det runt om i svergie var många tävlingar och kanske att de som känner att dom inte har någon med slutstriden att göra avstod helgens tävling. Det positiva var väll att vi kom hem tidigt på söndagen. Man ska ju alltid se det positiva sägs det. Någon mera som är positivt och kommer bli spännande är att hela sprintserien kommer att avgöras kommande helg i Nyköping. Jag håller tummarna för att flera anmäler sig så det blir ett rafflande avgörande. Så vi syns till helgen och personligen hoppas jag att det också kommer flera fotografer ifall jag skulle stå inför en sån där fotokattastrof igen. Så vi hörs och syns till helgen!
Hej från mej
Fru Lola "krönikörskan" Olsson